Reisebrev dag 2 – Mosjøen

1. Kjørte fra Brekkvasselv i 09-tida
2. Fant fram til Mosjøen Camping
3. Gikk til Helgelandstrappa og helt opp
4. Zip-line ned til sentrum
5. Dusja i kaldt vann
6. Ut og spiste pizza og ble kjent med en mann som hadde mye å fortelle, samt møtte jeg en venn av meg.

Dagen i dag har vært litt rar. Det føles uvirkelig at JEG, late meg, klarte å nå toppen av helgelandstrappa! I en måneds tid, tenkte jeg at trappa var kjempelett og at jeg kom til å sprette lett opp.

Men da jeg tok de første 5-6 trinnene, måtte jeg allerede ha en pause. Jeg lot som jeg skulle hente noe i sekken, men helt ærlig, jeg trengte den pausen. Flaut men. Det var da jeg innså at dette kom til å bli beintøft.

Jeg har ikke gitt opp helt enda…

 

Etter en halvtime spiste jeg lunsj. En bolle. Jeg vurderte sterkt å gå ned igjen, fordi det var sykt høye trinn og veldig bratt. Det var mye folk i trappene…blant annet et barn på 4-5 år og ei dame i 70årene..jeg ble veldig imponert av dem. Jeg har jo snap og ei facebookgruppe, jeg la ut mye av turen underveis…bilder og tanker jeg hadde Jeg fikk masse motivasjon og heiameldinger. Det ga meg et boost til å fortsette.

Da jeg hadde gått en times tid, spurte jeg noen som kom ned om det var langt igjen.. jeg så jo toppen, så tenkte det var maks 15 minutter.. Men det var ikke toppen…jeg hadde kommet halvveis.. Demotiverende tenkte jeg. Jeg fortsatte. Etter 30-40 minutter spurte jeg noen som kom ned om det var langt igjen… de sa at jeg var halvveis. Demotiverende… Jeg var svimmel, gått tom for drikke og jeg holdt på å kasta opp. Jeg kjente bollen langt opp i halsen.

Jeg fortsatte, med små sakte steg. Trinn for trinn. 3000 trinn er mye.. I løpet av turen opp, var det 5-6-7 fjelltopper jeg trodde var mål. Etter 2timer og 15 minutter spurte jeg ei som kom ned om dette var siste trinn, ja sa hun. Jeg er sikker på at smilet mitt gikk rundt hodet. Det var så utrolig deilig!Da hadde jeg gått i regn, 3000 trinn, snøføre, gjørme og myr. Jeg ble våt på føttene og solbrent. Men…så skulle jeg ned igjen… Fy flate, det var utrolig tungt det også. Jeg brukte ca 1 time ned.. Jeg hadde lyst å prøve zip line ned fra fjellet. Det gjorde jeg. Men jeg syns ikke det var så gøy egentlig…mye penger for få sekunder og jeg var redd hele veien. Men jeg gjennomførte.

Jeg klarte det!!

Da jeg kom til campingen, gleda jeg meg så mye til å ta en deilig varm dusj og vaske håret mitt. Av med klærne, skrudde på dusjen for fullt og sto og venta….venta…og venta…på varmt vann. Det kom jo aldri. Jeg vaska meg i iskaldt vann. Da jeg fort kom ut igjen, hang det en slags automat på veggen, det er visst meningen å ha dusjkort… Etter jeg hadde ordna meg litt, måtte jeg spise noe.

Zip Line ned fra fjellet

En trivelig kar plukka meg opp på campingen og viste meg litt rundt i Olderskogen og vi dro ut og spiste pizza. En venn av meg kom også. Vi satt på Fru Haugans Hotell og prata en time eller to. Jeg skal aldri mer sette min fot i Helgalandstrappa! Utrolig fin trapp, jeg er imponert over at de har fått det til..men det ble alt for heavy for min fysiske form.

God natt fra Mosjøen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg