Reisebrev dag 8 – Henningsvær

Ca. 01.30 i natt kom jeg hjem til Lisbeth fra fotosafari i Laukvika. Jeg tok en dusj og la meg. Jeg sov veldig godt og våkna i 09tida. Kaffe ble servert og jeg gjorde meg klar til å dra videre.

Første stopp ble Svolvær. Jeg tok sjansen på å kjøre inn i Lofotens hovedstad og «lysets by». Jeg fant frem til kjøpesenteret og parkerte.

Ved havna skulle jeg egentlig inn på en suvenirbutikk, men gikk meg på et kunstgalleri istedenfor. Jeg kunne jo ikke gå ut igjen med en gang, så jeg lata vel som at jeg var veldig interessert i kunst da.

Jeg gikk inn i galleriet og det var jo litt spesielt. På veien ut, begynte jeg å prate med damen som jobba der. Hun var så søt og koselig. Hun fortalte meg litt om kunstverkene og at det ikke var kun en kunster som stilte ut, men flere. Det var alt fra glasskunst, smykker til tekstilbilder.

Jeg syns jo det er litt fascinerende å se hva kunstnerne tenker og prøver å formidle. Etter hvert som jeg prata med dama, så spurte hun hva jeg gjorde i Svolvær, så jeg sa jeg er ute på eventyr…. Da spurte hun om det er jeg som telta i hagen til folk.. he he.. Hun hadde sett meg i avisa. Parkeringa begynte å gå ut, så jeg måtte gå videre.

Andre stopp var Kabelvåg. Jeg trodde jeg måtte kjøre en times tid dit, men avstandene er korte i Lofoten, virker det som. Etter 7-8 minutter etter Svolvær var jeg i lille Kabelvåg. Jeg trodde ikke det fantes mindre sted enn Mosvik, men Kabelvåg syns jeg var veldig lite, men et nett sted. Jeg kjørte egentlig bare innom for å se.

Tredje og dagens siste stopp var Henningsvær. Da jeg var på toppen av Skrovafjellet i Skrova møtte jeg et reisende par som anbefalte Henningsvær. Siden Henningsvær var et ungt og hipt sted som de kalte det. Mye liv og røre. Men jeg har også lest at Henningsvær er svært kaotisk nå. Mye turister og lite parkering.

Men etter å ha tatt den ene utfordringa etter den andre, ville jeg prøve meg på å komme meg inn til Henningsvær også. Jeg var innstilt på å måtte parkere lenger enn langt unna sentrum. Det var mange biler på vei inn til Henningsvær. Smale veier og ufattelig mye folk. Jeg fikk en klump i halsen og lurte på hva jeg drev på med og hvorfor jeg skal dit… Jeg har jo ikke overnatting der en gang.. Campinger og hotell er fullt. Og jeg vet ikke hvor det er lov å campe.

Med joik på full guffe og på repeat kjørte jeg over broa og inn til den trange sentrumen. Jeg parkerte i en veilomme, men hadde dårlig magefølelse på at det var ok, mtp. Utrykningskjøretøy. Jeg gikk derfor ett stykke for å spørre parkeringsvakta, for de var «overalt». De hadde en enorm jobb foran seg. Hun sa hun ikke garantere om jeg fikk bot eller ikke.

Tok turen til Henningsvær

Litt rådvill spaserte jeg tilbake til bilen. Plutselig fikk jeg øye på et skilt det sto bobilcamp ett eller annet og et telefonnummer. Jeg ringte og spurte hva bobilcamp gikk ut på. Hun sa det var et sted for bobiler men at det var stappfullt og mer en stappfullt. Jeg mistet motet og plumpet ut med «Ja, men jeg har jo en liten bil»… Da sa hun at jeg bare måtte komme så kunne jeg bruke privatparkeringa hennes og slå opp teltet mitt i hagen hennes. Jeg ble satt ut og veldig glad….Og ikke nok med det, hun bor midt i sentrum. Jeg har hatt så utrolig flaks på denne reisen her.. Ikke noe trøbbel med fergene eller bilen, gode folk, nådd fjelltopper uten å skade meg og nå luksusplassering i Henningsvær.

Etter jeg parkerte var jeg sulten og ville prøve en restaurant i Henningsvær. Jeg gikk frem og tilbake, inn og ut av restauranter… Men det jeg kunne velge mellom, var fiskesupper, rogn, torsketunger, blåskjell og reker. Jeg hadde jo tenkt jeg skulle prøve noe nytt, noe som jeg tenker jeg egentlig ikke liker, men jeg feiga ut.

Omsider fant jeg en cafe….. Som sagt, mye folk, og jeg sto lenge i kø…Da det endelig ble min tur, sa jeg at jeg ville ha pizza med kylling. «Tomt» sa dama bak kassa. Jeg blir sjelden oppgitt og sint, men det kokte litt inni meg da, for de rettene de ikke hadde, var strøket over med kritt, så hvorfor kunne de ikke strøket over det med pizzaen også, slik at jeg ikke hadde kasta bort 15-20 minutter av tida mi.

Sulten, lei, varm og bitter fant jeg en dagligvarebutikk. Jeg kjøpte meg en baguett, skinke og ost. Jeg skulle egentlig ha pepsi max, men det var de tom for. Jeg satte meg i bilen og spiste opp maten min. Nå sitter jeg i lobbyen på hotellet og koser meg med en cuba libre og har bootlegs (Remixer av kjente sanger) på øret. Jeg tror og håper det blir litt roligere til kvelden, uten all den køa og trengselen. Da skal jeg sette meg på brygga og observere utelivet.

Møtte på artisten Sondre Justad i Henningsvær

God ettermiddag og kveld fra Henningsvær!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg