Tirsdag=Tips: Hvordan skrive dikt

Temauke: Hver dag har et tema jeg skal skrive om; Tirsdag er dagen for “Tips om et tema”

Denne tirsdagen har jeg lyst å dele noen tips om hvordan man skriver dikt. 

Diktskriving har fulgt meg som skyggen fra jeg var rundt 10-12 år.
Da handlet diktene stort sett om vennskap og kjærlighet.
Med tiden har jeg, som mange andre, opplevd litt av hvert.
Da ble innholdet i diktene endret noe. Ofte fra rosenrødt til Ragnarokk.
Jo vondere jeg har det, jo enklere er det å skrive dikt, synes jeg. 

 

Selv om jeg liker å skrive dikt, er jeg egentlig utrolig dårlig på det.
Jeg får det ikke helt til som jeg ønsker. Diktet virker så bra der og da, men så går det litt tid, så skjønner ikke hva jeg mente med diktet. Eller så er det grusomt dårlig. Men for meg betyr det mer hvordan jeg har det når jeg skriver, enn hvordan resultatet blir. Så lenge jeg koste meg og det ga meg en form for glede, så er det jo verdt det?  I mange tilfeller flytter jeg fokus fra noe negativt når jeg skriver, og det er jo deilig.

Jeg tenkte å komme med noen tips til hvordan man kan skrive et dikt.
Dette er min måte å gjøre det på altså, så det trenger ikke å være slik du ønsker å gjøre det. Det er utallige måte å skrive dikt på, bare så det er sagt.

1. Finn ut hva du vil skrive om; kjærlighet, samfunnsproblemer, psykisk helse, sorg, døden, vennskap, barn/familie, hverdagslige hendelser, dyr, musikk osv.
Her kan du lese et dikt jeg mener er et samfunnsproblem:

Utdrag:

“Jeg er bekymret for deg, far
når du stadig vekk flasken frem drar
Hvorfor drikker du så masse?
du skal jo nå meg passe.
Når innholdet går ned
blir du så høylytt og vred
Jeg blir usikker og redd
og gjemmer meg under mitt hullete pledd”

2. Tenk dypt på hva du føler om temaet du velger; hvordan føler du deg(glad, sinne, sorg, smerte), hvorfor føler du det sånn? Hva betyr dette temaet for deg?

Utdrag fra “Livets dans”

“Jeg danser med deg på vårt stuegolv
Du skal egentlig sove, klokka er jo nærmere tolv
Du graver ditt hode ned i skulderen min
mens vi danser til Byssan lull, som er vuggesangen din
Følelsen du gir meg når du i rundt meg tar
er dyptgående, og jeg på livet har funnet svar
Meningen med livet er å danse med deg til midnatt
Kjenne nærheten, tryggheten og se smilet ditt, min uerstattelige skatt”
“Livets Dans” er skrevet til datteren min

 

3. Skriv mye! Skriv ned alt du føler.. så plukker du ut ordene du vil bruke i diktet etterpå. Prøv å finn «hjertet» i diktet…Hva handler det egentlig om? Hva er budskapet?

4. Komprimer diktet; I mange tilfeller er dikt kort og konkret. Ordene er nøye valgt ut. Man skal si mye med få ord. Det skal ha en slags rytme i seg, og det er enklere å følge rytmen når setningene er korte.
Nedenfor kan du lese et utdrag av et dikt jeg har skrevet.. Et eksempel på at man ikke trenger de lange utdypningen om hva man vil formidle.

 

“buried aware
barely breathing
but still alive!
the pain and the fear
are the only proof
that I am still alive”

5. Lyriske metoder; Et dikt har ofte lyriske metoder som metaforer, alliterasjon, besjeling, kontraster og rim. Her har jeg skrevet et dikt med enderim;

 Utdrag:

“They say “don’t give up! Stay strong”
but I have been fighting against myself too long
I’m depressed, all I want is peace
but the voices in my head, wont fucking decrease
Every day, when I wake up, I hope for a better day
but my negative thoughts, is here to stay
I think everyone think I’m weak
but I’m strong because I survived this week”

 

6. Bruk god tid på diktet ditt; jeg har nå brukt tre dager på å fortsette med denne setningen:

“Når hånda di blir kald”….

 

Hjelpemidler jeg benytter meg av er:
Når jeg skriver på norsk bruker jeg www.rimord.com og www.synonymordboka.no

Ved engelske tekster bruker jeg www.rhymezone.com og www.theasaurus.com

Man kan også melde seg inn i ulike diktgrupper på Facebook:

– Dikt og fine ord til ettertanke
– Poems of life
– Poems and poetry
– Poems of depression
– Dikt og poesi
– Poetry Lovers

Når man skriver og deler mye, kan det plutselig få ringvirkninger. Jeg ble kontaktet av en fra India. Han hadde sett det ene diktet mitt; ” A reality”. Han fikk ei dame til å lese inn diktet og la det ut på YouTube:

 

HVORDAN SKRIVER DU DIKT? Vær så snill, del 😊

Jeg må lære meg andre metoder også!

NB! I morgen er det onsdag; det betyr “bloggomtale av din blogg”. 
Hvis du vil jeg skal skrive noen positive ord om bloggen din, så gjerne gi meg beskjed.
Enten i kommentarfeltet, epost eller mobil.
[email protected]
Mob: 45103008

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg